lördag 3 januari 2009

Prosa: Liljor

Liljor

Min livssaft rinner längs fingrarna och droppar ner i jorden. Röda droppar i svart jord. Ur dropparna spirar två liljor; oskuldsfullt vita, falliska, med köttiga blomblad och en söt, kväljande doft som gör luften tung att andas. Magisk vithet mot mörkret runt omkring. Som skogsstjärnor vid en bortglömd tjärn, elden som reflekteras i vilddjurets pupiller. Liv av mitt liv. Ni lever genom mig, och kommer snart att vissna och ruttna med mig. Liv ger död.

24 februari 1998
©
Lisa Isaksson

Fler textfragment som sätter ord på bilder som for genom huvudet. Jag har alltid haft ett väldigt visuellt tänkande, men ibland är det som att jag inte "ser" förrän jag målar tankarna i ord.

Liv och död har också alltid hängt väldigt tätt samman för mig, och de är ju ofrånkomligen ihoplänkade, två sidor av samma mynt, det ena kan inte existera utan det andra. Ljus och mörker, natt och dag, sorg och glädje, kärlek och smärta.

Inga kommentarer: